Zo eet je gezond volgens onze voedingsdeskundige

Natuurlijk blijven we allemaal het liefst gezond. Maar wat is nu precies gezond eten? En hoe doe je dat het makkelijkst? Wij vroegen het onze voedingsdeskundige. Lees er alles over in dit interview!
By: Lisa / 02/11/2019 / Onze verhalen

Maak kennis met onze voedingsdeskundige: Christine

Christine werkt al bijna 2 jaar voor Marley Spoon als voedingsdeskundige. Zij berekent alle voedingswaarden per recept, stelt suggesties voor ter verbetering (bijvoorbeeld als een recept flink wat olie of suiker bevat) en kijkt of alle menu's voldoende uitgebalanceerd zijn. Ook heeft ze een schattige pluizige hond, Beer, die vaak vrolijk op kantoor om haar heen dartelt. Bedankt Christine voor jouw tips & advies!

IMG 0090

Wat betekent gezond eten bij Marley Spoon?

"Onze gezonde recepten bestaan uit minimaal 200 gram groente per persoon en voornamelijk uit volkoren producten. Naast gezonde vetten, bevatten deze gerechten minder dan 700 kcal en een minimale hoeveelheid toegevoegd zout, olie en suikers."

Wat maakt een gerecht gezond?

"Voeding is niet makkelijk te categoriseren in gezond en ongezond. Zelfs onder de voedingsdeskundigen wisselt het idee over wat gezond eten is. De wetenschap komt voortdurend met nieuwe onderzoeksresultaten over wat nu wel en niet gezond is. Soms is iets wat vorig jaar nog tot de 'superfoods' behoorde het jaar erna tot ongezond verklaard. Mijn tip om gezond te blijven: eet bewust en blijf betrokken bij het inkopen van de producten, en het voorbereiden en koken van de maaltijden die je eet.

Het begint allemaal bij de ingrediënten: verse, onbewerkte producten zijn het beste. Je zal ervan versteld staan over wat er allemaal in bewerkte voedingsmiddelen zit. Ingrediënten die vaak als ongezond worden gezien, kunnen nog steeds een gezonde twist krijgen in een gerecht wanneer je ze combineert met voedzame ingrediënten (zoals groente, meergranen en magere eiwitten) en met mate calorierijke ingrediënten gebruikt. Ik hou bijvoorbeeld echt van pastagerechten, en om deze gezond te houden en niet te veel calorieën binnen te krijgen zorg ik daarbij altijd voor minstens zoveel groente als pasta.

En is het etenstijd? Zorg er dan voor dat je met je aandacht erbij bent. Eten is niet iets wat je onderweg doet of terwijl je door Instagram scrollt. Je geeft je lichaam dan geen aandacht, wanneer het je vertelt of je voldaan bent of nog honger hebt. Het is belangrijk om hier naar te luisteren, zodat je merkt welke gezonde ingrediënten jij precies lekker vindt en waar jouw lichaam goed op reageert. Wanneer je weet waar je van geniet, eet je dat vaker, en voilà: je eet je hele leven met plezier gezond."

Wat betekent gezondheid voor jou?

"We weten dat gezonde voeding belangrijk is voor fysieke gesteldheid, maar het is meer dan dat. Wanneer je namelijk niet kunt genieten van koken en eten, zullen gezonde eetgewoontes niet lang stand houden. Denk bijvoorbeeld aan een crash-dieet of een ander speciaal dieet voor snel gewichtsverlies:deze zijn meestal heel beperkend en variëren weinig. Het uiteindelijke resultaat is dan misschien wenselijk, maar het beperkende effect van het dieet op je lichaam & geest zorgt ervoor dat je de kilo's snel weer aankomt zodra je stopt met diëten. Daarom is een flexibele en gezonde levensstijl naar mijn mening duurzamer dan een dieet. Beperk jezelf niet tot dingen wel en niet eten, maar vind een manier om verwennerijen toe te voegen aan je eetpatroon, zonder je er schuldig over te hoeven voelen."

Wat doe jij zelf om gezond te blijven?

"Ik geniet van koken, eten en sporten, en denk bewust na over wat ik in mijn lichaam stop. Gezond eten en sporten wordt vaak gezien als saai of een 'moetje', zonder dat het plezier geeft. Experimenteren met verschillende ingrediënten, cuisines en kookmethodes geeft vaak een verrassende uitkomst! Wat we zien als comfort food bevat vaak veel vet, toegevoegde suikers en zout om de smaken goed tot hun recht brengen. Gezond eten kan minstens zo lekker zijn! Ik hou bijvoorbeeld erg van zoete snacks, en wanneer ik tijd heb maak ik ze het liefst zelf.

Als ik online een recept vind dat me lekker lijkt, halveer ik de hoeveelheid olie en suiker uit het recept en kies ik gezonde alternatieven die ik toevallig in huis heb, zoals volkoren- in plaats van tarwebloem. Deze oefening van plezier vinden in het kookproces kan ook worden toegepast op andere aspecten van het leven, zoals sport. Als ik een bepaalde sportactiviteit niet leuk vind, weet ik dat ik niet gemotiveerd blijf. Daarom neem ik graag de tijd om uit te vinden welke activiteiten ik wél leuk vind, zodat ik blijf bewegen met plezier.

Groepsactiviteiten zijn ook motiverend. Deze kan je zelf organiseren! Hier bij Marley Spoon hebben we bijvoorbeeld een groepje renners, de Marley Sprinters, die elkaar motiveren om te gaan rennen, en elkaar bijstaan tijdens elke race. We hebben het zelfs voor elkaar gekregen om een paar collega's mee te krijgen die normaal nooit rennen!"

Wat is jouw gezondste lievelingsgerecht?

"Mijn favoriete gezonde gerecht is een buddha bowl. Ik hou van gerechten die gemaakt kunnen worden van ingrediënten die je gewoon nog in de koelkast hebt liggen, en buddha bowls zijn hier ideaal voor. Als basis, neem ik quinoa, bulgur of bruine rijst vanwege de zachte textuur en nootachtige smaak. Gemarineerde tofu of eieren zijn mijn go-to eiwitten toevoeging. Omdat ze goedkoper zijn dan vlees en veel langer vers blijven, heb ik ze altijd wel in huis. Ik kijk dan welke groente ik nog in huis heb, snij ze in kleine stukjes en voeg deze toe aan de bowl. Wanneer ik zin en tijd heb, fermenteer ik soms de groente terwijl de granen koken - dit is vooral lekker met wortels, komkommers en radijsjes. Tot slot maak ik een snelle dressing, waarvoor er duizenden suggesties online te vinden zijn!"

Wat is jouw favoriete ongezonde gerecht?

"Ik noem het liever comfort food, en mijn favoriet is Napolitaanse pizza! Een stuk pizza met veel groente erbij is een voedzame, vullende maaltijd die niet te zwaar op de maag ligt."

Eet je wel eens ongezond?

"Meestal eet ik ongezond (lees: te veel) wanneer ik uit eten ga en niet precies weet waar mijn maaltijd uit bestaat. Het liefst kook ik daarom thuis met vrienden, zodat we zelf kunnen bedenken wat we gaan eten. Dat bespaart ook nog eens geld. Maar natuurlijk is het af en toe ook lekker om mezelf te verwennen met een leuke avond uit in een goed restaurant. Blijven genieten!"

Wat eet je als ontbijt?

"Mijn ontbijt varieert - het ligt aan mijn stemming en dagschema. Wanneer ik 's ochtends weinig tijd heb zijn overnight oats echt een uitkomst! Je maakt ze super snel de avond vooraf, en je kan er eindeloos mee variëren. Mijn favoriete combinatie is naast de basis van havermout en een melk variant met pindakaas en pure chocolade chips. Als ik zin heb in iets hartigs, neem ik wat restjes granen (bijvoorbeeld quinoa of bulgur) met een ei, avocado en sesamzaadjes. Daar is 'ie weer: de buddha bowl!"

Wat raad je aan als gezonde snack?

"Een gezonde snack bestaat voor mij uit een combinatie van verschillende ingrediënten en geeft je een tevreden en vol gevoel. Ook is het goed dat de snack uit een afgemeten of één portie bestaat zodat je niet meer gaat eten dan nodig. Een appel is bijvoorbeeld een klassieke snack, maar je zit er niet heel lang vol van. Wanneer je het met een stukje kaas of wat noten erbij eet, voeg je gezonde vetten en eiwitten toe, en zit je langer vol. Hierdoor is je snack lekkerder van smaak, , en de textuur is meer gevarieerd."


Gezond eten met Marley Spoon

Gevarieerd koken hoeft niet moeilijk te zijn - wij geven onze klanten uitgebreide keuze van maar liefst 20 heerlijke recepten per week. Filter het menu naar jouw voorkeur en vind precies wat je lekker vindt.

Benieuwd naar de gezonde recepten van ons menu? Neem dan hier hier een kijkje en filter in je account op 'gezond'. Veel kookplezier!

Bekijk ons menu.