Bestrijd de griep met onze anti-griep gerechten

Ben jij aan het snotteren en bang voor de griep? Wapen je tegen de rondvliegende bacillen met onze anti-griep gerechten! Geef je immuunsysteem een boost en sla die griep dit jaar een keertje over.
By: Marley Spoon / 10/31/2018 / Onze verhalen

Anti-griep met Marley Spoon

Elke week in november geniet van je anti-griep recepten die je immuunsysteem een enorme boost geven. Denk aan quinoa, knoflook en gember; of griep bestrijders kurkuma, limoen, koriander en chili; en ook wortel, gember, chili en gezonde vetzuren uit vis en sesam verhogen je weerstand. Maar dit is niet alles. Allerlei soorten gezonde groenten, ui, munt, basilicum, rozemarijn, peterselie, tijm, mosterd(zaad), peulvruchten, noten, zaden en zoete aardappel... Noem maar op! Wekelijks vertellen we je iets meer over een bepaald ingrediënt, en waarom dat nou zo goed voor je is.

Wat is de kracht van eten?

We vroegen het onze expert: onze receptontwikkelaar en voedingsdeskundige Mirte

"Voeding draagt enorm bij aan hoe je je voelt. Als je gezond eet, ben je sterker en voel je jezelf beter. Voeding kan daardoor ook helpen bij het verhogen van je weerstand. De anti-griep gerechten van Marley Spoon bevatten ingrediënten die allemaal hun eigen kracht hebben, zoals gember. Gember zit vol antioxidanten, heeft een ontstekingsremmend effect en is al eeuwen werelds meest gebruikte natuurlijke medicijn. Ook werkt het goed bij maag-en darmklachten zoals misselijkheid, maagpijn en krampen. Een ander weerstand verhogend ingrediënt dat ik graag gebruik is tijm. Tijm is een antiseptisch middel, wat betekent dat het bacteriën dood. Het kan daardoor goed helpen bij keelpijn, long- en amandelontsteking."

De recepten

1. Quinoa tofu bowl met broccoli en een pittige pinda-gemberdressing

Deze goddelijke bowl helpt je zó de koude winterdagen door. Hij barst namelijk van ingrediënten die de weerstand ondersteunen. Quinoa is rijk aan vezels en eiwitten en die mooie broccoli is een echt vitaminebommetje! Jouw kommetje top je met krokant gebakken tofu en een heerlijke saus op basis van pittige citroengras-pindakaas van de Pindakaaswinkel. Met al die antioxidanten kun je er geheid weer tegenaan!

Het recept vind je hier.

2. Gevulde linzen-pompoensoep met kurkuma, limoenolie en naan

De kurkuma wortel lijkt qua uiterlijk op gember, maar vergis je niet! Kurkuma heeft niet voor niets de bijnaam geelwortel; ze verleent menig Indiaas gerecht een prachtige geel-oranje kleur. Gelukkig besparen we je vandaag het risico op gele vlekken, want we leveren de wortel in poedervorm mee. Samen met de komijn en kruidige limoenolie tilt een van onze favoriete specerijen de linzen-pompoensoep naar hoog niveau!

Het recept vind je hier.

3. Teriyaki-victoriabaars met rijst, koolraap en zwarte sesam

Voor dit restaurant waardige recept heeft onze chef de victoriabaars uitgezocht. Deze geduchte roofvis heeft een vrij vaste structuur en milde smaak - dat maakt hem dan ook ideaal om te bakken! Wij glaceren hem vervolgens in gember-teriyakisaus. De topping voor de bijbehorende wok van koolrabi en paprika bestaat uit gehakte verse chilipeper, gemengd met zwarte sesam. Notig, pittig en voedzaam!

Het recept vind je hier.

4. Quinoa-salade met ovengroenten en rozemarijn-kip met honingdressing

Een salade hoeft lang niet altijd koud te worden gegeten, want vandaag maak je er een van gekookte quinoa, geroosterde groenten en gebakken kip. De kip steek je in een jasje van verse tijm en rozemarijn. Niet alleen geven de kruiden het malse kippenvlees extra veel smaak, ze versterken ook je weerstand dankzij de antioxidanten die ze bevatten. Dus, kom maar op met deze nieuwerwetse salade!

Het recept vind je hier.

5. Spicy basilicum-kip met gekleurde peen en ketjap manis

Deze gewokte kip met Thaise basilicum wordt in zijn thuisland Phad Kaprao Gai genoemd. Een eenvoudig en heerlijk Thais gerecht, vol van smaak en lekker pittig ook. Voor de dagelijkse dosis vitaminen voeg je er bontgekleurde wortels aan toe. Fun fact: wortels zijn eigenlijk wit, geel of paars. Pas in de 17e eeuw kreeg de wortel zijn kenmerkende oranje kleur, naar verluid dankzij een helpende hand van Oranjegezinde worteltelers.

Het recept vind je hier.

6. Malse curry kippendijtjes met bloemkool en gember-tahinsaus

Deze te gekke mix van kleuren en texturen lijkt een vreemde eend in de bijt, maar na één hap ben je vast om. Je hoeft de bloemkool alleen maar even grof te hakken en dan rooster je hem met de bonen en specerijen in de oven. De waanzinnige saus van geraspte gember en tahin draai je zó in elkaar. Zowel de gember als tahin bevatten weerstandversterkende stoffen; extra mooi meegenomen!

Het recept vind je hier.

7. Zoete aardappel-gembersoep met kokosmelk en cashewnoten

De geurige gemberwortel bevat smaakvolle oliën en essentiële voedingsstoffen. Deze stoffen helpen onder meer bij het bestrijden van een verkoudheid en het versterken van je immuunsysteem. Geen wonder dus dat de culinaire én medische wereld fan is! Hij verleent deze zoete aardappelsoep een lekker pittige toets. Top met gemarineerde cashewnoten en je hebt het beste comfort food voor een koude winterdag!

Het recept vind je hier.

Dat lijkt ons duidelijk, geen griep voor jou dit jaar! Ben je benieuwd wat er nog meer op het menu staat? Neem dan hier hier een kijkje in ons wekelijks wisselende menu. Veel kookplezier!