Bestrijd de griep met deze krachtpatsers

Wat kun je het beste eten om de griep te voorkomen of te bestrijden? Onze voedingsdeskundige Mirte aan het woord: met deze krachtpatsers geef je je immuunsysteem een boost.

flufighters

Anti-griep strijders

Als je ziek bent wil je natuurlijk goed voor jezelf zorgen. En met dit gure weer wat ons om de oren slaat kun je beter vermijden, dan bestrijden. Lees hier welke recepten je daarbij kunnen helpen. Veel groente eten is altijd een goed idee, maar wat is nou eigenlijk echt goed voor je weerstand? Wij vroegen het onze voedingsdeskundige Mirte. Elk ingrediënt heeft weer een andere superkracht. Haar antwoord was deze handige lijst, zodat je juist in deze tijd van het jaar makkelijk voor de juiste ingrediënten kiest.

Basilicum 🍃

Dit populaire kruid werkt goed tegen maagpijn en overgeven. Het geeft je immuunsysteem een boost en volgens Italiaanse onderzoekers zorgt het eten van basilicum voor een verminderde kans op longkanker. Daar moet nog wat onderzoek naar worden gedaan, maar het eten van dit heerlijke groene plantje is dus niet alleen lekker maar ook nog eens erg gezond!

Broccoli 🥦

Deze groene groente staat vooral bekend om zijn hoge gehalte aan anti-kankerstoffen. Broccoli is daarnaast één van de beste plantaardige bronnen van calcium. En wist je dat 1 opscheplepel broccoli je al voldoende aan je dagelijkse behoefte aan vitamine C en E geeft?

Chilipeper 🌶️

Niet iedereen houdt van pittig eten, maar als je er wel (een beetje) van houdt dan krijg je met het prikkelen van je tong ook nog eens een gezond stofje binnen. Chilipeper bevat namelijk capsaïcine; de stof die zorgt voor het pittige mondgevoel maar ook voor een opkikker van je gezondheid. Chili verbetert de bloedcirculatie, helpt bronchitis voorkomen, kalmeert de luchtwegen en longen en helpt bij astma. Moet je ook altijd je neus snuiten na een bordje pittig eten? Dat komt doordat chili slijmoplossend werkt. Handig als je neus verstopt zit!

Gember

Gember zit vol antioxidanten, heeft een ontstekingsremmend effect en is werelds meest gebruikte natuurlijke medicijn. Zowel verse als gedroogde gember zit vol gezonde stoffen, maar verse gember wint het wel van de gedroogde variant. Naast ontstekingsremmend werkt gember ook goed bij maag- en darmklachten zoals misselijkheid, maagpijn en krampen.

Knoflook

Knoflook is nauw verwant aan uien, sjalot en prei en is een van de meest krachtige natuurlijke medicijnen die er bestaan. Knoflook is goed voor hart- en bloedvaten, werkt tegen een hoge bloeddruk en gaat schimmelinfecties zoals candida tegen. Knoflook bevat allicine, een krachtige stof met medicinale eigenschappen. Het gebruik van knoflook als medicijn is al bekend sinds de oudheid in alle grote beschavingen (Romeinen, Chinezen, Grieken, Egyptenaren, Babyloniërs). Knoflook geeft het immuunsysteem een boost en helpt tegen verkoudheid en griep. Ben je vaak verkouden of grieperig? Gebruik dan elke dag een teentje knoflook in de maaltijd, dit zou je wel eens kunnen helpen!

Koriander 🌿

Koriander, ook wel Chinese peterselie genoemd, wordt veel gebruikt in de Mexicaanse en Oosterse keuken. Koriander helpt bij het verlichten van spijsverteringsproblemen, dus erg handig als je grieperig bent en last hebt van je buik. Daarnaast werkt koriander schimmel-, bacterie- en schimmeldodend; perfect in deze kouder wordende periode waarbij een verkoudheid snel op de loer ligt. Weetje: iedereen heeft zo zijn voorkeuren wat eten betreft, maar heb je wel eens gemerkt dat wanneer het over koriander gaat de één er dol op is en de ander het een van de meest weerzinwekkende smaken vindt die er bestaan? Dat is niet voor niets! Er wordt namelijk gedacht dat het genetisch bepaald is of je koriander lekker vindt of niet. Waarschijnlijk ruiken en proeven de korianderhaters onder ons alleen de zepige geur, en nemen ze de prettige, aromatische geur niet waar. Het is hierbij mogelijk dat ze gemuteerde of volledig ontbrekende receptoren hebben die het lekker ruikende bestanddeel dodecanal zou moeten waarnemen. Ze pikken het lekker ruikende bestanddeel dus niet, of niet goed, op en ruiken/proeven alleen maar zeep.

Kurkuma (ook wel geelwortel genoemd)

Deze gele wortel bevat het ingrediënt curcumine, een antioxidant die ontstekingsremmend werkt. Curcumine wordt beter opgenomen door het lichaam als je het combineert met piperine uit zwarte peper. Altijd een snufje zwarte peper bij kurkuma doen dus!

Limoen 🍋

De fytonutriënten in de limoen (dit zijn bioactieve stoffen die van nature in planten voorkomen) geven je immuunsysteem een echte boost. Ook zit de limoen vol vitamine C, waarvan we allemaal weten dat het tijdens een verkoudheid verstandig is hier lekker veel van te eten.

Mosterd(zaad)

Mosterd is niet alleen lekker, maar ook nog eens gezond! Mosterd wordt gemaakt door mosterdzaden zeer fijn te malen tot je een pasta hebt. Mosterdzaad kan helpen bij het losmaken en verminderen van slijm in keel en neus. Ook zorgt het voor een verbeterde bloedcirculatie. Handig als je verkouden bent!

Munt ☘️

Munt werkt perfect om een onrustige maag en geïrriteerde darmen weer wat rust te geven. Daarbij zou munt kunnen zorgen voor een antibacteriële werking en zit het onder andere vol vitamine A, C en E, en de mineralen calcium en magnesium. Noten en zaden (amandelen, cashewnoten, maar ook tahin, want gemaakt van sesamzaadjes!) Noten en zaden zijn echte nutriënten bommetjes; vol vezels, eiwitten en gezonde vetten. Daarbij bevatten ze veel belangrijke vitamines en mineralen zoals calcium, ijzer en magnesium. Allemaal stoffen die je nodig hebt om de griep te bestrijden! Er wordt niet voor niets het advies gegeven om dagelijks een klein handje noten te eten, want ook wanneer je niet ziek bent zijn noten en zaden super gezond.

Peterselie 🌿

Peterselie heeft een verlichtende werking op de spijsvertering, werkt ontgiftend en is goed voor de nieren. Peterselie bevat essentiële oliën, en een daarvan (apiole) werkt stimulerend op de nieren.

Peulvruchten (bonen en linzen) 🥫

Peulvruchten zijn de winnaar op het gebied van eiwitten in het plantenrijk. Het eiwitprofiel van peulvruchten is niet helemaal ‘compleet’, omdat ze bepaalde essentiële aminozuren missen. Maar in combinatie met noten, zaden, rijst of andere granen zoals volkoren brood kom je wel aan een volledig aminozuurprofiel en dan worden het ware krachtpatsers! Daarnaast bevatten peulvruchten super veel oplosbare vezels, complexe (gezonde) koolhydraten, calcium, ijzer, foliumzuur, B-vitamines, zink en magnesium.

Pinda’s 🥜

Eigenlijk zijn pinda’s geen echte noten, maar peulvruchten. Door de voedingstoffen die je terugvindt in pinda’s (vezels, eiwitten, gezonde vetten, vitamines en mineralen), worden ze echter wel vaak tot de noten gerekend. Hoewel gewone noten en zaden nét een stapje voor hebben qua voedingswaarden, zijn pinda’s nog steeds een hele goede en gezonde keuze!

Pompoen 🎃

Pompoen helpt het lichaam om infecties tegen te gaan, handig bij verkoudheid! Pompoen zit vol calcium, ijzer, magnesium en andere belangrijke vitamines en mineralen. En ook al heeft pompoen een volle, bijna aardappelachtige structuur, deze oranje groente bevat lekker weinig calorieën en kan je daarom super goed gebruiken voor een wat lichter verteerbare maaltijd. Net als wortel en zoete aardappel dankt de pompoen zijn oranje kleur aan Bètacaroteen (provitamine A), die in het lichaam omgezet wordt in vitamine A. Bètacaroteen zorgt voor een goede weerstand, is belangrijk voor het gezichtsvermogen, gezonde botten, tanden, huid en voor de groei. Daarnaast is het een antioxidant, waarmee het lichaamscellen beschermt tegen vrije radicalen. Dubbel winst!

Quinoa 🍚

Deze kleine zaadjes met een nootachtige smaak zijn naast erg trendy ook nog eens super gezond. Quinoa is eigenlijk geen graan, maar het zaadje van de quinoaplant. De Inca’s eten quinoa al sinds jaar en dag als basisvoedsel en dat is niet voor niets! Quinoa heeft een hoge voedingswaarde, het bevat bijvoorbeeld alle essentiële aminozuren (bouwstenen) die je lichaam nodig heeft om zelf eiwitten in je lichaam te maken. En die eiwitten zijn nu ook net nodig om sterk te blijven en de griep af te weren. In vergelijking met andere granen is quinoa niet alleen rijk aan eiwit, maar zit het ook vol ijzer, vitamine B3, vitamine B6 en fosfor.

Tip: Heb je wel eens eerder quinoa gegeten en vond je het een klein beetje bitter? Dat kan komen door het bittere laagje saponinen dat om elke quinoakorrel zit. Dit laagje houdt vogels en insecten weg van de plant wanneer hij groeit. Handig, maar niet zo lekker! De saponinen worden gedeeltelijk al verwijderd tijdens de verwerking van quinoa, maar door de quinoa voor het koken nog even goed in een fijne zeef af te spoelen met water zal je merken dat de quinoa dat bittere smaakje na het koken niet meer heeft!

Rozemarijn 🌿

Rozemarijn is een onderdeel van de munt-familie en heeft een sterke antioxidante en antiseptische (bacteriedodende) werking. Het stimuleert de vertering en kan helpen bij het verlichten van kramen en darmklachten. Ook helpt het erg goed om de luchtwegen vrij te maken. Probeer maar eens een stoombad met verse rozemarijn of rozemarijnolie, je luchtwegen zijn binnen no-time weer open!

Tijm 🌾

Tijm is een heerlijk warm geurend kruid, perfect voor in de herfst en winter. Het is een antiseptisch middel, wat betekent dat het bacteriën dood. Het werkt goed tegen keelpijn, keel/longontsteking en amandelontsteking. Thymol, een olie in tijm, heeft een antibacteriële, schimmelwerende en conserverende werking en is het hoofdingrediënt in Listerine-mondwater. Tijm kan zelfs (voet-)schimmelinfecties verlichten. Een krachtig kruid dus! Heb je flink last van keelpijn? Maak dan zelf thee van 2 theelepels verse of gedroogde tijm in een kop kokend water. Laat 10 minuten staan, giet door een zeef en drink op!

Tofu 🍢

Tofu is gemaakt van sojabonen en is een gezonde en vetarme vleesvervanger. De sojaboon is de enige peulvrucht die een volledig compleet eiwitprofiel heeft en is daarom zeer geschikt als vervanger van vlees en vis. Tofu is daarbij ook nog eens extra rijk aan calcium, ijzer en kalium en het is licht verteerbaar. Is je maag een beetje van slag? Dan is tofu de perfecte licht verteerbare eiwitbron!

Ui en sjalot

Net als knoflook, bevatten uien ontstekingsremmende stoffen die bijvoorbeeld kunnen helpen bij het bestrijden van een longontsteking en keelpijn. Het werkt antiseptisch maar ook ter bestrijding van schimmels en spijsverteringsproblemen. Knoflook werkt dan wel iets sterker, maar ook uien zijn een hele goede griep bestrijder!

Wortel 🥕

De wortel is een van de grootste bronnen van Bètacaroteen. Bètacaroteen (provitamine A) wordt in het lichaam omgezet in vitamine A. Bètacaroteen zorgt voor een goede weerstand, is belangrijk voor het gezichtsvermogen, gezonde botten, tanden, huid en voor de groei. Daarnaast is het een antioxidant, waarmee het lichaamscellen beschermt tegen vrije radicalen. Ook al lijkt de wortel soms een ‘saaie’ Nederlandse groente, onderzoekers zijn het erover eens dat de wortel – door zijn unieke samenstelling van verschillende stoffen –, en een regelmatige consumptie hiervan, een van de belangrijkste antikanker voedingsmiddelen is. Daarnaast stimuleren wortels de aanmaak van T-cellen, die nodig zijn voor het immuunsysteem om infecties en ontstekingen te bestrijden. Anti-griep groente nummer 1!

Zoete aardappel 🍠

Het is niet voor niets dat de zoete aardappel zo populair is de laatste tijd. Het is een groente (geen aardappel!) die rijk is aan vezels en qua structuur een beetje hetzelfde kan zijn als de gewone aardappel. De zoete aardappel is rijk aan allerlei gezonde stoffen die bijvoorbeeld de wondgenezing helpen te versnellen en is een bron van gezonde koolhydraten, die de aanmaak van serotonine versterken. Serotonine is een ‘geluksstofje’ dat een depressie of winterdipje helpt te bestrijden, extra fijn in deze steeds kouder en donker wordende herfst en winter maanden. Net als pompoen en wortel dankt de zoete aardappel zijn oranje kleur aan Bètacaroteen (provitamine A), die in het lichaam omgezet wordt in vitamine A. Bètacaroteen zorgt voor een goede weerstand, is belangrijk voor het gezichtsvermogen, gezonde botten, tanden, huid en voor de groei. Daarnaast is het een antioxidant, waarmee het lichaamscellen beschermt tegen vrije radicalen. Dubbel winst!

Benieuwd wat je allemaal kan met deze ingrediënten? Bekijk onze anti-griep gerechten of ga naar het huidige menu.